Vloot – historie

In de loop der jaren zijn veel schepen aangeschaft, een enkele is gesloopt (niet door Scouting), en andere zijn afgestoten omdat het gebruik niet meer aansloot.

Schepen

  • 1946 de eerste boot: de zeilsloep ‘Viking’. Eind van dat jaar ook de Sharpee ‘Zeemeermin’.
  • 1948 een BM, de ‘Zeevos’ en een vergrote BM, de ‘Zeehavik’.
  • 1949 drie kano’s.
  • 1950 vier zeilkano’s en een vergrote BM, de ‘Zeearend’.
  • 1951 vier jeugdklasse zeilboten.
  • 1961 In dat jaar werden de jeugdklasse scheepjes en kano’s van de vlootsterkte afgevoerd.
  • April 1997 een kunststof “ster roeisloep” voor de stam, van 7m, een echte wedstrijd roeisloep met een dubbele set riemen. De sloep is weer verkocht juni 2006
  • Mei 2003 de motorvlet “VIKING” 7,20m , genoemd naar de 1e zeilboot “Viking”. De motorvlet is gebouwd door Beenhakker. Vermoedelijk 1978. Zodoende heeft deze de zelfde lijnen als een vlet en past mooi in de vloot. In 2002 is er een nieuwe 33Pk 4 cilinder diesel in gezet.
  • 2003 3 Optimisten, 2 Piraten en een kunststof roeiboot met elektromotor, een kano en diverse opblaas boten.t.b.v. de Dolfijnen

Tussendoor moet er nog ergens een 4m Beenakker roeivletje zijn aangeschaft, maar die is in 2006 weer verkocht. Te klein en te zwaar om op sleep te nemen.

 

Wachtschepen (Geschiedenis)

In 1955 kreeg de groep de beschikking over de schoener ‘Rainha Santa Isabel’. Ligplaats wordt: Spoorweghaven. Eind 60er jaren verkeerde de schoener echter in zo’n slechte staat en de onderhoudskosten werden zo hoog, dat dit niet meer kan worden opgebracht. (De schoener is later in de Spoorweghaven gezonken en daarna weer gelicht en naar de werkhaven van de Gemeente Rotterdam gesleept en daar gesloopt).

In 1968 bleek dat “De Bunker” aan de Slinge moest worden verlaten i.v.m. aanleg Metrostation Slinge. Na de uit dienst name in 1968 van alle Heen en Weer veren lagen ze te wachten op de sloop. Hier en daar al ontdaan van de nog bruikbare motoren. Er werd met de gemeente onderhandeld en juni 1969 kon de koop van de Heen-en-Weer III worden bevestigd, voor de somma van FL 2000,- (mede als ook vergoeding voor de ontruiming De Bunker). De groep had niet alle gelden beschikbaar en er werden aandelen á FL 100,- uitgebracht. Dat werd het wachtschip M.s. Fram.